csox

Csokoládé - eszem és mesélek!

Lazíts.

2009. április 26. 18:55 - he

Csukd be a szemed, s miután lassan háromig számolok, juttasd el magad képzeletben ideális pihenőhelyedre.

Egy

Kettő (lazíts, komolyan gondolom)

Három

És most juttasd el magad lélekben ideális pihenőhelyedre.

Ha nem jutott volna eszedbe semmi, hát képzeld magad a tenger partjára. Mindenütt kék, zöld és fehér színek vesznek körül: a tenger a mélykéktől a világoskékig mutat színeket, az égbolt azúrkék, mint a mesékben. Minden csendes, a fehéret is csak néhány felhőpamacs és a fürdőruhád képviseli. Hétágra süt a nap, meleg van, de kellemes szellő hűsít. Egy napozóágyon fekszel, ami mellett a kedvenc kiskutyád szuszog, elterülve. A világot már tegnap megmentetted, ráérsz, nem kell aggódnod semmiért, még a mobilod sincs nálad. Délelőtt van, reggelire valami egzotikus gyümölcsöt kaptál be – mondjuk mangót.

A mangónak szerintem nincs túl ütős íze, s egy igazi mangó elfogyasztása után is olyan, mintha maga íz nem is lett volna, csak az emléke. Épp annyira áll közel a valósághoz, mint egy elképzelt nyugodt, tengerparti délelőtt. Tudom, miről beszélek, nemrég faltam fel egy egész mangót, óvatosan farigcsáltam a magjáról a gyümölcshúst, apránként ízlelgetve. A magot elültettem, de még várom, hogy legyen belőle valami.

Talán ezért a szép vagy elképzelt szép emlékekre emlékeztető íz miatt tartják a szerelem jelképének? Vagy a hamvas, zöldes-pirosas gyümölcshéj miatt? Vagy mert a mag kemény, szőrös külseje egy érzékeny magot rejt?

Mindenesetre megvan az a csoki, ami képes úgy visszaadni, hitelesen a koncentrált mangóízt, hogy nem lesz geijl vagy műízű. Gondolom, nem meglepetés, hogy Zotter. A csokimáz alatti töltelékben még a mangóra annyira jellemző szálacskákat is fel lehet fedezni, s az íz elsőre édeskés, ám a szájpadlás hátsó részén teljesedik ki és marad meg igazán. Valójában mangópüré van benne, amin tényleg érdemes elnyammogni, még akkoris, ha egesek szerint emiatt az állaga egy besűrüsödött bébiételhez hasonlít.

Mindez persze nem lenne Zotter, ha nem társulna valami más ízzel, esetünkben a szintén egzotikus paradióval. Ami a csokiban „rágós”, pici narancssárgás darabocska, na az a paradió, romantikusabb nevén az amazonmandula. (Egyébként ez az, amit az egyik Dr. House-ban is emlegetnek, magyarul félrefordítva.) Az összhatás egy picit savanykás.

Hidegen a paradió íze valahogy jobban dominál, de a mangó értékelése érdekében inkább szobahőmérsékleten javaslom ezt a csokit.

Ó, és maga a csokirész, ami az egészet körbefogja? Sötét tejcsokoládé – szerintem színben nem stimmelt volna a világosbarna a duplán sárga csomagolásra is kiterjedő szelídnarancs belsőséghez.

Soha ne együnk ilyen csokit rohanva, soha!

 

 

Zotter

 

Mangós-paradiós tejcsokoládé

Mangó és mangópüré (32%), paradió (6 %)

 

22 komment
villanyi-szekszardi-pannon-borok-online-rendeles

A bejegyzés trackback címe:

https://csox.blog.hu/api/trackback/id/tr241087714

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csöre 2009.04.26. 21:26:04

A mangóültetést felejtsd el, én imádom a mangót, és többször utánaolvastam a dolognak. Brutálisan sok napsütés kell neki, Mo-on esély sincs rá.

Egyébként érdekes, hogy Mo-on nem lehet rendes aszalt mangót kapni, csak kandírozottat (ami fúúúj! cukros). Londonban vettem nagyon fincsi aszalt mangót.

jdgirI 2009.04.26. 21:51:58

hol lehet ilyen csokit venni Bp-en?????

Körticsek · http://muranomanufaktura.blog.hu 2009.04.26. 21:58:36

Nemrég fedeztem fel a mangót, mármint a friss gyümölcsöt. Régebben is kacérkodtam vele, de elriasztottak a műmangós élmények, amelyek a különböző mesterséges ízfokozóknak köszönhetően eddig sikeresen távoltartottak az igazitól. El sem merem képzelni, hogy milyen íze lehet a fáról, éretten leszedve... :-)--

Szerintem nem reménytelen a mangóültetés, kikel, de teremni nem fog. Kivéve, ha van egy növényházad, ahol egész évben ideálisak a körülmények.

Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2009.04.26. 22:10:39

Nem igazán értem, miért mondod, hogy a mangónak nincs rendes íze. Már hogyne lenne? Nagyon is van. Nekem az egyik legfrankóbb trópusi gyümölcs a mangó. Én mondjuk éretten és édesen szeretem, a thaiok többsége meglepő módon zölden és savanyúan eszi. Thaiföldön egyébként épp április-május a mangó szezon, vagyis az év legmelegebb időszaka, akkor tényleg sok napsütés kell hozzá akkor.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2009.04.26. 22:24:03

@jdgirI: például a culinarisban.

Nekem amúgy a zotterek nagyon nem jöttek be, pedig szeretem a töltött csokikat, próbáltam tőlük is legalább 10 fajtát. Lehet, hogy egy ilyet még megpróbálok, olyan szépen, érzékletesen írtál róla... :)

madz 2009.04.26. 22:36:16

úristen, hogyhogy eddig nem ismertem ezt a blogot?
köszi, index-címlap

Frajt 2009.04.26. 22:38:04

Mangó a legtutibb gyümölcs, isteni ízzel. Annál csak az igazi olasz mangófagyi a tutibb! :)

poisonborz 2009.04.26. 23:20:51

Tökjó, akkor írnál valami hasznos információt is a cikkbe, mint hogy hol vetted, ki forgalmazza, és mennyiért?

paix 2009.04.27. 00:09:41

Múltkor kóstoltam, tényleg isteni!

mokas_gizi 2009.04.27. 00:09:45

@poisonborz:
Igen ezek az információk valóban nem ártanának...

gromit 2009.04.27. 00:24:53

rossz helyen vetted azt a mangot, ha izetlen volt....

kisvi 2009.04.27. 01:07:26

A mangó a legfinomabb trópusi gyümölcs, fantasztikus ízzel, aromával. Valószínű nem ettél még igazi érettet ha azt mondod, hogy elillanó az íze. Sajnos itthon csak nagyon ritkán lehet jót kapni.
A csoki viszont felkeltette az érdeklődésemet :)

he 2009.04.27. 18:02:25

@Csöre: Szia,
Azt mondod, felesleges? Azért vágtam bele, mert úgy tűnik, másnak már sikerült: forum.index.hu/Article/showArticle?t=9105274
Igaz, azt is olvastam, hogy legalább 6 év mire, terem - nadehogy be is érne, az már tényleg utópia.
Sztd "rendes", boltban kapható mangót érdemes aszalni?
Üdv,
he

he 2009.04.27. 18:04:23

@jdgirI: Hahó,
A culinarisban tutti. Pécsen csak egy helyen van, a Király utca végén egy csemegében. A boltosnéni még kissé konzervatív, nem rendelt még vadabb csokikat, de ami késik, az jön.
Remélem, sikerrel jársz - és azt is, hogy ízleni fog.
Üdv,
he

he 2009.04.27. 18:08:27

@Körticsek: Szia Körticsek!
Ugye, ugye, ugye? HATALMAS a különbség a friss és az aszalt, meg a műízek között - kb. mint az ananász és az ananászporból készült fagyi között. Maximálisan egyetértek, még akkoris, ha úgy tűnik, én elég éretlen választottam... :)
Nagyon remélem, hogy kihajt a mangóm, annak ellenére, hogy a mások, már sikerrel hajtatók magonc-képei alapján magán a fácskán nem látni, milyen egzotikus. Ha lesz belőle valami, majd beszámolok!
Üdv,
he

he 2009.04.27. 18:12:18

@Bangkok Charlie: Szia!
Tudatlan vagyok, bocsásd meg - de hét honnan a nyavalyából kéne tudnom, mikor érett egy mangó? Tudom, hogy az itthoni boltokban van, hogy az érett avokádót árazzák le, de honnan lehet megismerni az igazán érett, édes mangót? És ha "zöldebben" veszem meg, akkor mit tegyek, hogy beérjen?
Oszd meg velünk, kérlek, kérlek!
Ja, és nagyon korrekt a blogod. Olvasni foglak, köszi!
he

he 2009.04.27. 18:13:47

@Before: Ó, én egyébként a kávés-vadkenderesre gyúrok, de a vaddisznótöpörtyűs is elég extrémnek hangzik ;)

he 2009.04.27. 18:14:39

@madz: Kedves Madz!
Én meg neked köszi!:)
he

he 2009.04.27. 18:16:10

@poisonborz: A felvetés jogos. Ha nem ajándékcsokiról lesz szó, ezentúl meg is írom!

Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2009.05.04. 08:39:56

@he: Világért sem kötözködésből írtam, amit írtam :-) A érett és édes mangó már jó sárga (citromsárga) színű, tapintásra is puhább, sokszor olyat is megveszek, aminek már egy kicsit ráncos kívülről a héja. A gond az lehet ezek szerint, hogy a mangót általában zölden szedik a szállíthatóság miatt, úgy pedig sokat kell várni. Nekem azt mondták a zöld mangó is beérik leszedés után, de ezt még nem próbáltam. Olyan volt már, hogy kicsit keményebb sárgát vettem, s vártam vele legalább 2 hetet, amíg megettem. Addigra jó puha és édes lett.
süti beállítások módosítása