csox

Csokoládé - eszem és mesélek!

Miért jó a csokoládé?

2011. július 03. 14:20 - he

Tegyük fel, hogy a hamburgeradó nem egy újabb sarc, hanem valóban azért találták ki, hogy egészségesebbek legyünk. Akkor meg mi bajuk a csokival? Nem a kakaót csak nyomokban látott bevonókról beszélek, hanem azokról a csokoládékról, amiknek 40, vagy akár 60%-ának valóban van köze a kakaóbabhoz.

13+1 érv amellett, hogy miért jó a csoki:

 

1. Többfajta polifenol van benne, ami nincs más élelmiszerben nagy mennyiségben (emiatt genetikailag is elemezték, lásd Nature: The genome of Theobroma cacao). Jóval több van benne, mint a vörösborban, több, mint a zöldteában és több, mint az eperben, és több, mint a hagymában! (Lásd Kerti, lásd Katz:

Having Your (Dark Chocolate) Cake, and Eating It, Too!)

 

 2. A polifenolok miatt a csokifogyasztó nagy valószínűséggel elkerüli a szív- és érrendszeri betegségeket (ami Magyarországon az egyik vezető halálok).

3. Gyorsítja a „rossz” koleszterin kiürülését a vérben.

4. Stabilizálja a z érfalak rugalmasságát, ezzel megakadályozza az érszűkület kialakulását (ami szívinfarktus kialakulását is valószínűsíti).

5. Javítja a koszorúerek állapotát (Lásd: Corti, Kerti).

6. Antioxidáns és gyökfogó hatást fejt ki (lassítja az öregedést és csökkenti a rák kockázatát).

 

7. Csökkenti a vérnyomást (lásd Katz, Mittleman).

 

8. Már az illatától is immunoglobulin A szabadul fel, ami jó az immunrendszernek (lásd: Angela Clow)

 

9. Kedélyjavítónak tartják évszázadok óta

 

10. Afrodiziákumnak tartják évszázadok óta

 

 

11. Különleges növényből származik, aminek fennmaradásában segít a csokoládé miatt figyelem (lásd: Michael Moyer)

 

12. Humanitárius oldala is van: elmaradott vidékeken élőket lehet segíteni azzal, ha valaki fair trade csokit vesz (lásd például Atkinosie gyárát!)

 

13. A hazai csokoládégyártás kifejezetten jót tesz a nemzetgazdaságnak.

 

 

 

  • +1 Bármivel próbáljuk helyettesíteni a kakaót, az csak ártalmasabb (szentjánoskenyér-őrlemény vagy színezékek pl.)

 

Addiktív, persze, hogy addiktív, ugyanúgy, mint a tévésorozatok, maga a tévézés, az alkohol, a kábítószerek, és még sorolhatnám. Egy minőségi csoki ára (amit nagy valószínűséggel nem is falunk be azonnal és egyszerre) annyi, hogy abból már legalább egy zacskó száraztésztára futja, amit az emberek összetúrózva-szallonázva vagy grízesen megesznek. Melyik a jobb?

Közben a világon több olyan elismert kutató van, aki a csokoládé kémiai és orvosi vizsgálatával foglalkozik, elég csak – ahogy most én tettem - rákeresni a komolyabb tudományos lapok tartalmára. Értem én, hogy az elhízás nagy baj, de a magam részéről a szerény keresetek, a túl sózott-cukrozott közétkeztetés és a stressz számlájára írnám ezt a jelenséget. Persze, ez csak az én véleményem.

Merthogy szerintem a csokoládé a mi barátunk. Tessék felírni a jók közé.

 

 

117 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csox.blog.hu/api/trackback/id/tr803034732

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Néhány értelmes gondolat a chipsadóról 2011.07.03. 19:21:10

A Fidesz a megszokott ötleteléssel fogott bele a hamburgeradó, amiből (lobbihatásra?) chipsadó/ ropiadó lett. A dolog abszurditását mutatja, hogy míg itt az egészségre hivatkozik a kormány, addig a pálinkafőzés adómentesítése a kormány "szabadságh...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

musi 2011.07.03. 16:16:13

Kedves blogíró! Ez mind szép és jó is LENNE, csak az a baj, hogy az összes csokoládéfajtában a cukortartalom 50-60% körül van, vagy talán mégtöbb(?) Innentől kezdve az összes felsorolt jó tulajdonság szart sem ér, hogy finoman fogalmazzak. A cukor a legerősebb oxidatív. Évente 3 millió ember hal meg cukorbetegségben, nem beszélve az elhízásról, magas vérnyomásról stb. stb. Amit mind a cukor okoz. A cukor természetellenes formája lévén a azonnal a vérbe jut, megköti az oxigént, ezért egy erősen savas közeget hoz létre, ami jó alap a ráknak pl. Illetve a szervezet ezt a savasodást a csontokból és fogakból kioldott kálciummal próbálja kompenzálni (csontritkulás) De sorolhatnám még a betegségeket amik a cukor rovására írhatók. Olvass csak utána. Üdv.

musi 2011.07.03. 16:18:05

Támogatnám a csokit, ha nem lenne cukor benne, inkább valami természetes édesítő (pl sztívia) Remélhetőleg az adó hatására be is vezetik ezeket.

spontan · http://erdekessegek.info 2011.07.03. 16:33:03

A csokit dicsőíte bejegyzés örömére ide teszek egy videót, amelyen egy performanszművésznő arcára csokoládét öntenek:

vimeo.com/18999606

mrasid (törölt) 2011.07.03. 16:38:20

Hát igen. A csokoládé eredeti formájában (mármint ahogy a mexikói őslakosok fogyasztották) mind rendelkezett ezekkel a nagyszerű tulajdonságokkal. Az 1%-os kakaótartalmú izék, amikkel a rozmáralkatú nők tömik magukat ezotérikusan és tudományosan, nos ezek pont abba a kategóriába esnek, ami meg kell adóztatni, már ha ilyen adónemre szükség van.
Egyébként a dohányosok és az alkoholisták is változatos érvekkel szokták igazolni szenvedélyük tárgyának hasznát :-)

Martian (törölt) 2011.07.03. 16:44:43

Ezt a bizonyos adót egyértelműen a jelentősen tartósított, feldolgozott élelmiszarokra kellett volna kivetni... ezzel közvetve a helyileg megtermelt friss élelmiszereket lehet támogatni.

Átokfajzat 2011.07.03. 16:48:14

@musi:

ezeket a barombapüffedt agyatlan fassságokat melyik hülyepicsáknak szóló ezomagazinból ollóztad ki ide? fájdalmas még olvasni is őket ezeket a félművelt idiótaságokat

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2011.07.03. 17:05:41

@Átokfajzat: szerintem inkább musinak van igaza, de ez a válasz azért nájsz :)

2011.07.03. 17:19:15

@musi: zek mind-mind álhírek!
A cukor nem jut be direkte a vérkeringésbe.
Bebaszna, ha alkohollá bomlana. savas közeget hogy a p-be alakít ki?,?

A CUKORBETEGSÉG GENETIKAI KÉRDÉS!
Aki cukorbeteg, az nem csak a cukortól, hanem a szénhidráttól is tartózkodjon.

Mi van a gyümölccsel? Abban is van cukor, ráadásul könnyen felszívódik. A gyümölcsben lévő sav méginkább savasítja a szervezetet. Tehát: soha többet gyümölcsöt?
Szamárság! Úgy eszed, mint a hamburgert!

2011.07.03. 17:25:52

@musi: Támogatnám a csokit, ha nem lenne cukor benne, inkább valami természetes édesítő (pl sztívia) Remélhetőleg az adó hatására be is vezetik ezeket.

Azt már vizsgálták, hogy a sztívia milyen allergén reakciókat kelt?

Az összes cukorpótló életveszélyes.
Bizonyos mennyiség(nem irreálisan sok) fölött hasmenést okoz(szacharin), esetleg agyrákot(nutra-sweet).

2011.07.03. 17:27:33

@mrasid: tehát ne is tegyünk különbséget? Nincs különbség csokoládé, és csokoládé jellegű édesség között?
Ez olyan, mintha az aszú és a kannásbor közötti különbséget nem érzékelnéd.

2011.07.03. 17:34:16

@G.d.Magister: musi végzetes tévedésben van.

a cukorbetegnek tartózkodnia kell a gyümölcstől, kenyértől, tésztától, és általában mindenféle szénhidráttól.

Nem hinném, hogy tudná, hogy a répacukor vajon szacharóz-e, vagy fruktóz.
Nem hinném, hogy tudná, hogy eredeti (szacharóz) formájában nem szívódik fel.
Nem hiszem , hogy tudná, hogy nem savvá bomlik. Nem hiszem, hogy tudná, hogy a szénhidrátok mind cukor formájában szívódnak fel.
A burgonya keményítője is.

CsG 2011.07.03. 17:50:28

@Könnyen elkaptuk, uram!: És főleg fogalma sincs arról, hogy mi az, hogy oxidatív, főleg ha szerinte a cukor az. Mert nyilván azért vannak reduktív cukrok is... Meg nem mellesleg a cukor elégetésével (=oxidálásával) termel ő is energiát, hogy ilyen hülyeségeket tudjon idemásolni.
Bár kicsit azért sajnálom is őt, hogy még soha nem találkozott olyan csokival, amiben 50% alatt van a cukortartalom. :(

csokifan 2011.07.03. 17:59:41

Nem a cukorral van a baj. A tésztákra, a fehér kenyérre, a péksüteményekre miért nem vetnek ki adót? Az miben különbözik. Ugyan úgy hízlal. Nem az édességekkel van a gond. SPORTOLNI KELLENE. Azért mert drágábbak lesznek bizonyos élelmiszerek nem fog megoldódni a gond. A dohány is egyre drágább mégis ugyan annyian megveszik. Nem látják a fától az erdőt.
A mentalitáson kellene változtatni.

Goompah 2011.07.03. 18:10:29

"Tegyük fel, hogy a hamburgeradó nem egy újabb sarc, hanem valóban azért találták ki, hogy egészségesebbek legyünk."

Már az alapfeltevés is hibás.

Ezt a népet sajnáljam? · http://www.youtube.com/watch?v=FABqq_jjRRo 2011.07.03. 18:12:41

@musi:

"ha nem lenne cukor benne, inkább valami természetes édesítő"

és a gyümölcs a fán mitől édes, te HÜLYE!

Augustin 2011.07.03. 18:20:48

"A CUKORBETEGSÉG GENETIKAI KÉRDÉS!"

Ja az I-es típusú. Négyféle van...

$pi$ 2011.07.03. 18:21:21

A cikkben az 1. és a 2. pont gyakorlatilag ugyanaz. A 9. és a 10. meg marhaság, attól, hogy valamit évszázadokon keresztül afrodiziákumnak tartanak, attól az még nem "jó".

A 12. és a 13. meg egymást üti... a 11. meg úgy marhaság ahogy van, egyetlen növény sem fog kipusztulni attól, hogy a magyarok kicsit kevesebb csokit esznek.

Jó kis cikk. ;)

KopaszMercis 2011.07.03. 18:24:18

@Ezt a népet sajnáljam?:

sztem csavo ugy erette, hogy

-ne legyen cukor a csokiban
-ha nincsen benne cukor akkor kellene bele valami amitol edes
-ha valamit berakunk ami edes, akkor az ne legyen meseterseges edesito szer
-ha nem mestereseges edesitoszert teszunk bele, akkor tegyunk bele inkabb termeszeteset...

szal sztem kar volt raformedni... igazabol sztem arra gondolt, hogy ne aszpartammal vagy mivel edesitsek a csokit...

czejp (törölt) 2011.07.03. 18:25:31

Most akkor a dietikusok vagy a közgazdászok vagy a törvénycsinálók mondják meg hogy ki mit egyen ? Esetleg törvényes diétánk lesz ?

$pi$ 2011.07.03. 18:27:09

@csokifan: "A mentalitáson kellene változtatni." Nos igen. Viszont hogyan lehet a "mentalitáson" változtatni? Materiális eszközökkel, amilyen például az adó, a vám, a tiltó és szabályozó törvények.

Rákoncentrálással, hipnózissal, agyhullámokkal nem fog menni. ;)

Blogerovac 2011.07.03. 18:53:20

Előbb olvass, aztán írj! Köszi!

Ezt a népet sajnáljam? · http://www.youtube.com/watch?v=FABqq_jjRRo 2011.07.03. 18:55:22

@czejp:

A KÖLTSÉGVETÉSSEL EGY TÖRVÉNYBE IKTATOTT

ÉVES ORSZÁGOS A és B MENÜT!

különvélemény 2011.07.03. 19:00:37

@musi:
Hajaj, olvasni megtanultál, vagy csak az édesvíz kiadót és az asztrológia odalakat olvasod?

egy maréknyi dollár 2011.07.03. 19:14:35

@Goompah: Helyesen:A hamburgeradó(chips-adó) újabb sarc.

Uva 2011.07.03. 19:18:30

szerintem nem kell ezt túlbonyolítani srácok, a hamburgeradó arról szól, hogy kell +10-20 milliárd. ennyi.

egy maréknyi dollár 2011.07.03. 19:21:00

A Napló-ban most pont ezzel a témával foglalkoznak.A vattacukor pont megússza,a cukrászsütemények is;csak e l ő r e c s o m a g o l t termékekre vonatkozik a törvény.Ennyit a szakmaiságáról.
Arra a kérdésre, hogy az adó bevezetése után változtatnak-e étkezési szokásaikon, a válaszadók 87%-a NEM-mel voksolt.A többségük nyilván nem az egészségesebb életmódot szavazta le, hanem a tányérukban kutuskáló,pofátlan politikusokat.

Elijah_Baley 2011.07.03. 19:21:44

monnyuk idehaza egy kis tábla csoki úgy haccáz pénznél kezdődik, ahhoz a hambiadó hozzáad kábé huszat, mi a gond?
a milka nem svájci és nem csokoládé...

titantoma 2011.07.03. 19:26:28

@musi: a vérsavasodás a legjobb. Ha a cukorevéstől valakinek savasodna a vére, az mind halott lenne. Elég 0,2-0,3-as pH változás (bár gondolom a pH fogalma ismeretlen) fel vagy lefelé és kaputt. Ezért bírom a vérlúgosító/savsító diétákat, meg termékeket... (elég sokat tesz a szevezet azért, hogy a vér pH-ja állandó legyen)

Természettudományokat kellene tanítani, bár így elnézve, hogy ennyi hülye van Mo.-n, inkább a bizniszbe kéne beszállni és árulni az áltudományos termékeket. Fogyasztóközönség van...

trhd 2011.07.03. 19:28:53

A csokoládé egészséges. Pont.

De én is itt a >csokoládéról< beszélek, nem azokról, amik manapság töbsségében kaphatóak. Azok csak barnák, de kakaóhoz kb annyi közük van, mint amit szoktnk a wc-n is tolni... Én azokat nem megadóztatnám, hanem betiltanám (lásd pl. mindenféle ócsó csokinyuszik, csokimikuláskák stb).

Az igazi csokoládé ott kezdődik, hogy min. 50-60% (valódi) kakaótartalma van, de persze az ára is megvan. Mo-n legolcsóbban is 600-700 Ft egy ilyen tábla csoki, de Lindt vagy hasonló márkás csoki már 1000 Ft. Ezt persze az emberek 95%-a már nem tudja megvenni - sajnos. És ez itt a baj. (Az más kérdés, hogy pl. Németországban is ezek olcsóbban - de ott ma már minden olcsóbb.)

Egyébként ha valódi kakaó van a csokiban, az nem is lehet olcsó, nem csoda, hogy a nagy márkák (Lindt, Neuhaus, stb) ilyen drágák. A kakaó, mint alapanyag nagyon drága manapság.

Nyam... most is épp egy 80%-os csokit eszek, amiben a cukor kb 18g a 100g-ból. És írtó finom! :-) Igaz, van benne cukor, de ennyi cukor abszolút nem probléma. Ezt a táblát kb. 2 napig eszegetem, ez még sport nélkül se kottyanna meg nekem.

2011.07.03. 19:31:46

@Goompah: Már az alapfeltevés is hibás.

EZ AAAAAZ!

2011.07.03. 19:36:22

@titantoma:
Igen.
Majdnem meghaltam az M3-on, mikor egy rádióadásban arról értekezett a roppant felkészült riporterrel egy könyv írója, hogy estére nem szabad gyümölcsöt enni, mert az emésztés éjjel nem működik, és ezért ALKOHOLOS ERJEDÉS indul meg a belekben!
És eladja a könyvét!
És ilyennel van tele a legtöbb női magazin!
Vazze nem lehetne kikérni valaki hozzáértő tanácsát, mielőtt hülyeséget publikál?

Itt is, a csokiról beszélgetünk, nem a cukorról.
ha valakinek a milka a csoki, az tényleg fizessen különadót!

2011.07.03. 19:40:57

@trhd: Minden a mérsékletességen múlik.

Párhuzam: ha naponta beviszel 60 mg C vitamint(pluszban), semmi bajod nem lesz. Ha 60.000 mg-ot, előbb utóbb gondjaid lesznek. Tehát kijelenthetjük, a C vitamin egészségtelen!!!(???)

olcsó csoki: javaslom az Aldi és Lidl polcain körülnézni.

Asidotus 2011.07.03. 19:43:37

1 tábla (100 gr) csoki több, mint 500 Kcal. Egy átlag nő vacsora után lazán betolja. Ez a napi kalóriaigényének 30 %-a.
A csokoládétól így elég hamar elhízik, amitől rosszkedvű lesz, emiatt eszik egy kis kedélyjavító csokit, amitől még kövérebb lesz.
A férje megcsalja, lebukik, tönkre megy a házassága, tönkre megy az élete.

(Ja, idáig úg tudtuk, hogy azért mert a férfiak isznak meg félre kefélnek. Hogy mindezt miért tszik, azt nem firtattuk.)

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.07.03. 19:44:57

Így sírni a cukor miatt. Tessék rászokni a keserű csokira. Igaz, abból nem is fogy el egy egész vagy fél tábla egyszerre. 86%-osból mondjuk egy csík. De hogy az endorfin azonnal katapultálja az agyat,az hótzicher.

egy maréknyi dollár 2011.07.03. 19:52:16

@Könnyen elkaptuk, uram!: Volt egy hasonlóan csodálatos és méltán népszerű mű:délig csak gyümölcsöt szabad enni, utána mást is lehet.Viszont erősen kerülni kell a tejet, mert kicsapódva lerakódik a légutakban.Ha zöld arcú,harákoló emberrel találkozol - így a szerzők - ,biztos lehetsz benne, hogy az illető vedeli a tejet.
Mondom, sikerkönyv volt a maga idejében.

2011.07.03. 20:00:23

@Augustin: Nem.
A cukorbetegség a cukor vérbeni szabályozásának zavara. Nem sorolnám ide mondjuk a hasnyálmirigyrák miatt eltérő vércukorértéket.
Egyébként egy arra nem hajlamos ember bármennyi cukrot visz be a szervezetbe, nem lesz cukros! Legfeljebb kövér. Vagy szerinted minden kövér egyben cukorbeteg is?

csokikirály 2011.07.03. 20:14:34

Egyébként van egy nagyon kiváló cukorpttló növény, amit kevesek ismernek, főleg itt Magyarországon. Ezzel a cukrot teljes mértékben lehetne helyettesíteni, akár csokiban is, fogszuvasodást nem okoz, nem lesz a száj utánna savas, mint a cukros édesség után és az emésztésre is jótékony hatással van. Bár drága eléggé, de nagyon pici mennyiség szükséges belőle, 200-300x édesebb mint a cukor. Ez a Stevia! Egyébként otthon kertben, erkélyen is lehet termeszteni, bár nem fagyálló. a leveliből lehet teát főzni, vagy szétmorzsolva édesítésre használni.

mondatoló · http://3mondat.blog.hu 2011.07.03. 20:15:08

@Könnyen elkaptuk, uram!: "Mi van a gyümölccsel? Abban is van cukor, ráadásul könnyen felszívódik. A gyümölcsben lévő sav méginkább savasítja a szervezetet. Tehát: soha többet gyümölcsöt?"

A gyümölcsben fruktóz van, ami lassabban szívódik fel, mint a rápacukor vagy mint a szőlőcukor (pontosabban szőlőcukorrá alakítja a szervezet és ez tart hosszabb ideig).

csokikirály 2011.07.03. 20:17:26

Egyébkénta csokoládé tényleg egészséges, s ha steviával lenne édesítve, akkor még a fogak sem látnák kárát és még a stevia kedvező élettani hatásait is ki lehetne használni.

mondatoló · http://3mondat.blog.hu 2011.07.03. 20:17:31

@Könnyen elkaptuk, uram!: "Vagy szerinted minden kövér egyben cukorbeteg is?"

Ha nem, akkor az lesz.

mondatoló · http://3mondat.blog.hu 2011.07.03. 20:20:01

@Könnyen elkaptuk, uram!: "a cukorbetegnek tartózkodnia kell a gyümölcstől, kenyértől, tésztától, és általában mindenféle szénhidráttól."

Nem igaz. Alacsony GI-s indexű, lassan felszívódó szénhidrátokat cukorbeteg is fogyaszthat.

Szép is lenne, ha nem enne szénhidrátot. Mégis miből lenne energiája?

2011.07.03. 20:21:34

@mondatoló:
És?
Igaz, amit írsz, csak nem ide való.
A zsír a leglassabban felszívódó, mégis az a legveszélyesebb. A cukorbetegeknek szigorúan tiltott.

A cukor lebontása és felszívódása ott jön képbe, hogy egy egyszerű cukor (glükóz) gyorsabb felszívódása révén lökésszerű változást okoz.

Ahhoz mit szólsz, hogy a máj napi kb 500 mg cukrot képes előállítani cukor(szénhidrát, zsír) bevitel nélkül is?

ze11 2011.07.03. 20:21:59

@musi:
Idézném a vonatkozó előírást...:
a) csokoládé esetében legalább 43% összes kakaó szárazanyagot, amelyből legalább 26%
kakaóvaj,
b) tejcsokoládé esetében legalább 30% összes kakaó szárazanyagot és legalább 18% tej
szárazanyagot, amely részben vagy egészen dehidratált teljes tej, félig- vagy teljesen
fölözött tej, tejszín, vagy részben vagy teljesen dehidratált tejszín, vaj vagy tejzsír,
továbbá legalább 4,5% tejzsírt,

Az étcsokoládé 43% kakaó szárazanyaga mellett nehéz elvileg lehetne 57% cukor - de jóval kevesebb van benne...

titantoma 2011.07.03. 20:22:14

Néhány ember kedvéért: A gyümölcsökben levő szerves savak SEM savasítják a szervezetet. Vaze, a gyomrunkban a pH 1-2 közötti, ha az nem savasítja a véremet, akkor mi?

@mondatoló: A gyümölcsben sem csak fruktóz van, a szőlőcukor miről kapta a nevét, ha már sikerült leírnod?

Azt kellene felfogni, amit sok dietetikus és kommentelő is leírt: nem a cukorral van a baj, hanem hogy ki mennyit eszik belőle. Meg tessék mozogni.

mondatoló · http://3mondat.blog.hu 2011.07.03. 20:23:29

@csokifan: "Azért mert drágábbak lesznek bizonyos élelmiszerek nem fog megoldódni a gond."

Külföldi tapasztalatok szerint kevesebb fog fogyni az egészségtelen élelmiszerekből.

De ha nem fogy kevesebb, akkor is helyes a chipsadó. Fizessenek csak többet azok, akik rombolják a szervezetüket és felesleges terheket raknak a TB-re.

ze11 2011.07.03. 20:24:52

@Könnyen elkaptuk, uram!: Természetes édesítő: cukor. Ezt szokta meg a szervezeted, nem egyéb édes ízhatást előidéző sz@rt - amitől beindul a szervezet cukorlebontásra szakosodott folyamata, aztán koppan egy jó nagyot, ami marhára nem jó dolog.

csokikirály 2011.07.03. 20:25:26

A Stevia GI indexe 0! Az viszont tény, hogy mozgásra szükség van még az egészséges embernek is.

2011.07.03. 20:26:01

@mondatoló: Nem igaz. Alacsony GI-s indexű, lassan felszívódó szénhidrátokat cukorbeteg is fogyaszthat.
Igazad van, én sem a teljes megvonásra gondoltam.

A máj egyébként előállít cukrot.
A Szentgyörgyi-Krebs ciklus a szénhidrát anyagcseréről szól. A szervezet cukorból nyeri az energiát. Igaz. De a zsírbontás, sőt, a fehérjebontás végterméke is a szénhidrát.

Például éhező ember se kómázik be . Soká kibírja, ha van folyadékbevitel.

mondatoló · http://3mondat.blog.hu 2011.07.03. 20:27:44

@Könnyen elkaptuk, uram!: "Abban is van cukor, ráadásul könnyen felszívódik."

Erre írtam, hogy a fruktóz nem szívódik fel olyan gyorsan.

2011.07.03. 20:28:01

@mondatoló: De ha nem fogy kevesebb, akkor is helyes a chipsadó. Fizessenek csak többet azok, akik rombolják a szervezetüket és felesleges terheket raknak a TB-re.

Mert arra fordítják majd?

ze11 2011.07.03. 20:31:12

@csokikirály: Az, ami édes, de nem cukor, az becsapja a szervezetet, tök mindegy, hogy növényi kivonat-e, avagy a Tetszőleges Vegyiművek Rt. vadiúj gyártású sz@ra.

hattyú 2011.07.03. 20:33:11

Tökre igazak azok amiket írtál! Csak egyetlen aprócska gond van :) méghozzá az, hogy az üzletekben kapható "csokik" nagy többségének (úgy 90%) gyakorlatilag semmi köze a csokoládéhoz, mert olyan kevés a kakaótartalma... így amit írtál, nyilván jó szándékkal az igaz, csak sajna mégsem.

Goompah 2011.07.03. 20:34:13

@Könnyen elkaptuk, uram!:

"Mert arra fordítják majd?"

Természetesen arra. Más kérdés, hogy más forrásból ugyanannyival kevesebbet fordítanak majd rá.

2011.07.03. 20:34:32

@mondatoló: Erre írtam, hogy a fruktóz nem szívódik fel olyan gyorsan.

Ok, nincs vita.

csokikirály 2011.07.03. 20:35:15

ze11 Te nagyon nem vagy tisztában dolgokkal, illetve nem ismered a Steviát akkor ilyen nagy baromságot nem irnál.

különvélemény 2011.07.03. 20:36:08

@hattyú:

A csokoládénak meghatározott kakaó szárazanyag és kakaóvaj tartalma van, tehát ha olyat látsz, ami hazudik, jelentsd fel.

ze11 2011.07.03. 20:36:37

@mondatoló: Ha a valóban egészségtelen élelmiszerekről lenne szó, akkor nem is lenne semmi gond, de itt az az ábra, hogy egy előre csomagolt süteményt veszel, arra rá kerül az adó, ha egy hasonló cukorlöketet tartalmazó krémest veszel a sarki cukiban, arra meg nem. Sőt. Ha fogsz egy zacsi előre csomagolt trüffelt, az is adó alá esik, ugyanez darabra a cukiban meg vélhetőleg nem. Persze, csak a zacsi/doboz miatt károsabb az előre csomagolt, mint az, amit darabra kapsz meg...

mondatoló · http://3mondat.blog.hu 2011.07.03. 20:39:07

@Könnyen elkaptuk, uram!: Én úgy tudom, hogy csak népegészségügyi célokra lehet majd fordítani az ebből származó bevételt. Jósolni viszont nem tudok (gondolom, te sem).

ze11 2011.07.03. 20:40:55

@csokikirály: Miért is nem zavarja össze a szervezetet? Attól, hogy növényi kivonat? Édeset eszel - a szervezet felkészül a cukor feldolgozására - aztán nem jön a cukor...
@különvélemény: Ott a pont, fentebb idéztem is (ha jól tudom) az érvényes %-okat.

Goompah 2011.07.03. 20:41:05

@ze11: Na meg a másik vicc pl. a levesporok, mert állítólag sok só van bennük. Na persze, ki eszi a levesport töményen?

Kurvára kilóg a lóláb, hogy itt nem az egészségről, csak egy újabb sarcról van szó.

mondatoló · http://3mondat.blog.hu 2011.07.03. 20:41:20

@ze11: Nincs abszolút igazság. De ha van javaslatod, hogyan lehetne megadóztatni pluszban a sarki cukrászdában vásárolt krémest, akkor ki vele.

ze11 2011.07.03. 20:43:33

@hattyú: AKi nem tud különbséget tenni a "Kakaós bevonómassza" és a "Csokoládé" felirat között, azt szerinted mennyire érdekli? Az max. azt fogja látni, hogy az eddig 100 kontra 250 Ft áron kapható azonos méretű csokinyuszik közül az olcsóbb maradt 100, a drágább meg 280 lett - ergo még inkább az olcsóbbat fogja preferálni - aminek aztán tényleg köze nincs a kakaóhoz, ellenben a cukorhoz sokkal inkább...

2011.07.03. 20:44:14

@csokikirály: Ok, rákerestem. Növény, édes. De mi a hatóanyag? A xilol is édes, csak épp hasmenést okoz. Merhogy valamiért a szervezet védekezik ellene. Csakúgy, mint a mesterséges édesítőkkel szemben immunreakció léphet fel.

2011.07.03. 20:44:53

@Goompah: hehe jót röhögtem.

2011.07.03. 20:47:19

@mondatoló: igen. a nyugdíjjárulék meg nyugdíjra megy.

ze11 2011.07.03. 20:47:33

@mondatoló: Nagyon egyszerűen: Egy fogyasztási egységben lévő zsír, szénhidrát, etc. alapján. Ez a levesporokat is helyretenné, hiszen az a teljes tömegéhez képest valóban sok sót tartalmaz, de előírás szerint elkészítve egy adagra már csak nagyjából a negyede jut. Ja, hogy ezeket a határértékeket meghatározni, az ellenőrzést megoldani/megszervezni nem lehet 1-2 hét alatt? Igen, ez nem ad-hoz ötleteljünk törvénykezést igényel.

blackflowerblossom 2011.07.03. 20:48:18

amihez Magyarországon MINDENKI ért: foci, dietetika, fotózás és webdesign...
Ez a posztoló 3. mondata:
"Nem a kakaót csak nyomokban látott bevonókról beszélek, hanem azokról a csokoládékról, amiknek 40, vagy akár 60%-ának valóban van köze a kakaóbabhoz."
Nem a snickersre gondolt

2011.07.03. 20:48:26

@Goompah: Fogorvosi ellátás fejlesztése? Fogturizmus? Fogtündér adó?

különvélemény 2011.07.03. 20:50:59

@Goompah:
Erre írták a "remek" újságírók, hogy akkor miért nem tiltjuk be a sót, vagy a cukrot, az 100% hatóanyag.

Faxság az egész, bár a cukrozott üdítőkre megtartanám a korlátozást, sőt emelném.
A lényeg, hogy 50%-nál kevesebb természetes anyagot tartalmazzon. A nektároktól felfelé elnézzük a cukortartalmat a rost+vitamin+nyomelem előny miatt.

különvélemény 2011.07.03. 20:55:04

@ze11:
Csak fel kell szorozni, nem kell hozzá egyetem.
Ettől még a műlevesek tele vannak msg+só+aroma összetevőkkel, mellettük van minimális anyag is.
Én szeretem a műleveseket, sőt van itthon msg tiszta állapotában, nem vegeta formában, mielőtt valaki sznobnak nézne.

jet set 2011.07.03. 21:00:56

@musi: Te végtelenül hülye vagy! A cukor mitől lenne természetellenes?

mondatoló · http://3mondat.blog.hu 2011.07.03. 21:01:38

@különvélemény: Idézet a törvényjavaslatból:

"Adóköteles terméknek minősül az előrecsomagolt termékként forgalomba hozott,
a) a 2009, 2202 VTSZ szám alá tartozó termék, a legalább 25% gyümölcshányadot
tartalmazó nektárok és gyümölcslevek kivételével, ha
aa) hozzáadott cukortartalma meghaladja a 8 gramm cukor/100 milliliter mennyiséget
(a továbbiakban : üdítőital)"

ze11 2011.07.03. 21:02:14

@ze11: Mellényúltam, az ok a %-ok nem a "csokoládénak nevezhető" kategóriáról szóltak:
3. Csokoládé (étcsokoládé)
a) Olyan termék, amely kakaótermékekből és cukrokból készül, kielégíti a b) pontban
foglaltakat, legalább 35% összes kakaó szárazanyagot tartalmaz, ebből legalább 18% a
kakaóvaj és legalább 14% a zsírmentes kakaó szárazanyag.
...
4. Tejcsokoládé
a) Olyan termék, amely kakaótermékekből, cukrokból és tejből vagy tejtermékekből áll,
és amelyek a b) pontban foglaltakkal összhangban tartalmaznak:
– legalább 25% összes kakaó szárazanyagot,
– legalább 14% tej szárazanyagot, amely lehet részben vagy teljesen dehidratált teljes
tej, félig vagy teljesen fölözött tej, tejszín vagy részben, vagy teljesen dehidratált
tejszín, vaj vagy tejzsír,
– legalább 2,5% zsírmentes kakaó szárazanyagot,
– legalább 3,5% tejzsírt,
– legalább 25% összes zsírt (kakaóvajat és tejzsírt).
...
6. Fehér csokoládé
Olyan termék, amely kakaóvajból, tejből vagy tejtermékekből és cukrokból készül, és amely
legalább 20% kakaóvajat és legalább 14% tej szárazanyagot tartalmaz, amely lehet részben
vagy teljesen dehidratált teljes tej, félig vagy teljesen fölözött tej, tejszín, vagy részben,
vagy teljesen dehidratált tejszín, vaj vagy tejzsír, és amelyben a tejzsír legalább 3,5%.

Úgyhogy tényleg lehet durván sok cukor a csokoládénak nevezhető termékben. De hogy miért nem lehet %-osan meghatározni, mennyi cukortól kell hambiadót fizetni egy termék után...?

mondatoló · http://3mondat.blog.hu 2011.07.03. 21:03:10

@ze11: Nem vagyok otthon a témában, de valószínűnek tartom, hogy a cukrászdák a bevételük után adóznak, nem pedig az eladott krémesek darabszáma után. Vagy hogy más oldalról közelítsem meg: nincsen a cukrászdának leltározási kötelezettsége, ami alapján be tudná vallani, hogy hány darab marcipát és hány darab dobostortát adott el.

szerapisz 2011.07.03. 21:03:33

@ze11: Nem, a cukorbetegség, a szétrohadt fogak, a csonritkulás meg marha jó dolog mi? Mi bajod lesz az édesítőtől okostojás?
A cukor természetes, megáll az ész bazze!

Martian (törölt) 2011.07.03. 21:05:16

@ze11: "előre csomagolt süteményt veszel, arra rá kerül az adó, ha egy hasonló cukorlöketet tartalmazó krémest veszel a sarki cukiban, arra meg nem"

Akkor ez valóban a helyi kisipar burkolt támogatása. :)

mondatoló · http://3mondat.blog.hu 2011.07.03. 21:07:33

@ze11: "De hogy miért nem lehet %-osan meghatározni, mennyi cukortól kell hambiadót fizetni egy termék után...?"

Meg lehet. Például a szóban forgó törvény is meghatározza.

"a 1704, 1905, 2105 VTSZ szám alá tartozó termék, ha hozzáadott cukortartalm a
meghaladja a 25 gramm cukor/100 gramm mennyiséget, továbbá az 1806 VTSZ szám alá
tartozó termék, ha hozzáadott cukortartalma meghaladja a 40 gramm cukor/100 gramm
mennyiséget (a továbbiakban együtt: előrecsomagolt cukrozott készítmény);"

Most komolyan; mit hittél, mi alapján határozzák meg az adózott termékek listáját?

mondatoló · http://3mondat.blog.hu 2011.07.03. 21:08:37

@ze11: Ez legfeljebb a nyáltermelésig van így, de szívesen meghallgatom, ha levezeted tudományosan.

Martian (törölt) 2011.07.03. 21:09:16

"A cukor mitől lenne természetellenes?"

Inkább úgy kéne mondani, hogy finomított formában a természetben nem fordul elő... mint sok más élelmiszaripari termék.

Martian (törölt) 2011.07.03. 21:11:18

@ze11: "Ezt szokta meg a szervezeted, nem egyéb édes ízhatást előidéző sz@rt - amitől beindul a szervezet cukorlebontásra szakosodott folyamata, aztán koppan egy jó nagyot, ami marhára nem jó dolog."

Tudományos forrás, ahol ez az állítás precízen le van vezetve..??

balambher 2011.07.03. 21:12:23

@különvélemény: Minden ital jóval 50%-nál több természetes anyagot tartalmaz - vizet...

Martian (törölt) 2011.07.03. 21:12:58

@Könnyen elkaptuk, uram!:
"Például éhező ember se kómázik be."

Azért hipoglikémiás tünetekkel is nagyot lehet padlózni...

Martian (törölt) 2011.07.03. 21:15:25

@titantoma: "Elég 0,2-0,3-as pH változás (bár gondolom a pH fogalma ismeretlen) fel vagy lefelé és kaputt."

Nézzük inkább a vizelet pH-ját...

szerapisz 2011.07.03. 21:17:24

@jet set: Pédául meséld már el hol fordul elő a természetben cukor? Nem cukortartalmú gyümölcs, hülye hanem 100 százalék glükóz-szacharóz v. dextróz esetleg maltóz rostanyag nélkül? A cukor szar de te csak küldjed nyugodtan, biztos szép is vagy nem csak okos!

Murderface 2011.07.03. 21:17:55

Akik azzal próbálkoznak, hogy "csokoládé = kurva sok cukor, meg általában barna a színe", azok valószínű a sportszeletnél, meg a milkánál tovább még nem jutottak, tehát fogalmuk sincs róla, mi is a valódi csokoládé :)

@szerapisz:
"Mi bajod lesz az édesítőtől okostojás?"

Már fentebb leírták: fosás, allergia, rák. Kb. mindegyik édesítőszernek (igen, igazad van, a cukornak is) bizonyítottan vannak elég brutál mellékhatásai. Ésszel kell zabálni őket, aztán nem döglesz bele (helyesebben: nem ebbe döglesz bele).
De még mindig nem értem mi köze a cukornak a csokoládéhoz :) A kettő ég és föld :)

különvélemény 2011.07.03. 21:20:50

@balambher:
Nyilván a természetes ebben a kontextusban természetazonost jelent, azonos kategóriában, de most ne a megfogalmazás minőségén vitatkozzunk.
Igen, a víz természetes, de az nem szárazanyagtartalom, márpedig azt kell figyelembe venni a természetes, természetazonos jelezőnél.

Cinizmusprofesszor 2011.07.03. 22:09:26

Az ég világon semmi bajuk nincs ezekkel a kajákkal, jóllehet némelyik tényleg egészségtelen nagy mennyiségben. Pénz kell nekik és ez jutott eszükbe. Szó sincs arról, hogy az egészséged akarják megőrizni, naivság lenne ezt hinni...Mert ha valóban az egészséged féltenék, akkor magát a terméket és nem a gyártót sarcolnák adóval...
Ahogy a jó öreg Meryl Streep mondaná: "that's all"

egy maréknyi dollár 2011.07.03. 22:30:48

Húsz milliárd forint plusz bevételről álmodoznak, fogalmam nincs milyen alapon,hiszen egyelőre a szokásos ötletelés szintjén mozog a dolog.Dobálóznak a számokkal és teljesen önkényesen vonnak bele(illetve hagynak ki) élelmiszereket a megadóztatandók körébe/ből.
Ahogy elnézem, a kommentelőkből különb szakértői gárdát lehetne összeverbuválni.

meszi 2011.07.03. 22:34:30

@Cinizmusprofesszor: már épp be akartam írni ugyanezt, azt hittem senkinek nem tűnik fel rajtam kívül

czetkás 2011.07.03. 22:53:01

Már az vicc,hogy ez nem pénzbehajtás,a többit ehhez mérem.A parlamenti Milkák a bioetanol adóját is emelik.Mit mond a székely a Milkára?-Ilyen bornyú pedig nincs!

Cinizmusprofesszor 2011.07.03. 22:56:21

@meszi:

azért remélem más is látja ezt és nem úgy fogad el mindent feltétel nélkül, mint egy idomított zombi...:)

Mák Vilma 2011.07.03. 23:32:25

szerapisz 2011.07.03. 21:17:24
@jet set: Pédául meséld már el hol fordul elő a természetben cukor? Nem cukortartalmú gyümölcs, hülye hanem 100 százalék glükóz-szacharóz v. dextróz esetleg maltóz rostanyag nélkül?

Hmm... esetleg a méz nem jutott eszedbe? Az elenyésző mennyiségben benne lévő - bár csodatévő erejűnek tartott - enzimeken és egyéb apróságokon kívül csaknem kizárólag tiszta cukor!! És az emberiség - meg a mackó - ősidők óta imádja!!

Csak az elfogyasztott mennyiséggel van manapság probléma.

2011.07.03. 23:56:03

@Martian: Tudományos forrás, ahol ez az állítás precízen le van vezetve..??

És engem az érdekelne, hogy a mesterséges édesítő hogyan befolyásolja a máj és a hasnyálmirigy ezirányú működését?
Az édes íz vajon növeli az inzulin kiválasztást? Ha a szervezet fölöslegesen termel inzulint, akkor a máj rá van-e kényszerítve a cukorszintézisre, és idővel nem lesz-e olyan következmény, hogy a máj túlterhelése ellen a szervezet az inzulintermelést csökkenti?

2011.07.03. 23:58:17

@Martian: Nézzük inkább a vizelet pH-ját...
nézzük: mire következtetsz, ha magas?

egy maréknyi dollár 2011.07.03. 23:59:55

@Könnyen elkaptuk, uram!: Ezekre a kérdéseidre kitől vársz választ?Csak nem a zemberek megmentőitől?

2011.07.04. 00:07:42

@szerapisz: Nem, a cukorbetegség, a szétrohadt fogak, a csonritkulás meg marha jó dolog mi? Mi bajod lesz az édesítőtől okostojás?
A cukor természetes, megáll az ész bazze!

Tudod, a cukor természetes. Az, hogy répacukor, vagy keményítő, esetleg inverz cukor, ebből a szempontból mindegy. Mind lebomlik, mielőtt felszívódna. Egyszerű cukorrá.
Egy példa végy a szádba egy darab kenyeret. Ne nyeld le, csak rágjad. Édes ízt fogsz érezni egy rövid idő után.

Pedig nem található benne túl sok cukor!

Szerintem a mesterséges édesítők szervezetre gyakorolt hatása csak annak felvállalható tényező, akinek ez alternatíva a cukorral szemben. Mondjuk, mert cukorbeteg.

Aki egészséges, az egyen annyit, amennyire szüksége van.

A szervezeted egyébként előállít bármiből cukrot, ha nem jut hozzá kívülről. Ezt akarták felhasználni a fogyókúráknál is. Egy gáz van, a fene tudja miért, de nem csak a zsírdepókat csapolja meg, hanem fehérjéből is cukrot csinál, igen , izomtömeg vesztéssel jár a diéta.

2011.07.04. 00:08:41

@egy maréknyi dollár: nem. Maritan-tól. Engem érdekel, ő meg úgy tűnik, ért hozzá. Majd elválik.

2011.07.04. 00:11:39

@egy maréknyi dollár: Ezekre a kérdéseidre kitől vársz választ?Csak nem a zemberek megmentőitől?

Őket kurvára nem érdeklik az emberek. A kérdések se, nemhogy a válaszok.

A pénzbehajtást demagóg kapszulába kell csomagolni. Így talán könnyebben eladható. Tudod, aki hinni akar, így készen kapja a magyarázatot, nem kell gondolkoznia. Nem arra tartják.

2011.07.04. 00:16:59

@szerapisz: Pédául meséld már el hol fordul elő a természetben cukor? Nem cukortartalmú gyümölcs, hülye hanem 100 százalék glükóz-szacharóz v. dextróz esetleg maltóz rostanyag nélkül? A cukor szar de te csak küldjed nyugodtan, biztos szép is vagy nem csak okos!

Mondjuk gyümölcslé?
Ja, rostanyag is van? Igaz, de nem kémiai úton szabadítom fel.

egy maréknyi dollár 2011.07.04. 00:23:47

@Könnyen elkaptuk, uram!: Ahogy mondod,de ostya v. kapszula nélkül is lenyomják a torkunkon.Épeszű ember nem veszi be ezt a cuclit.
Igazad van:legalább élettanból és mikrobiológiából okosodjunk egy kicsit.

2011.07.04. 00:31:09

@egy maréknyi dollár: kösz. A pénzemért legalább ennyit kapjak.

finalNmbr 2011.07.04. 00:43:17

@Könnyen elkaptuk, uram!: Naja, télen anyámat ezért vitték el a mentők mert a cukorhiánytól nem lehet bekómálni.. neki mégis sikerült.. sajnos.

Akvyr 2011.07.04. 02:44:19

Vááá ez de Nőklapjás lett, remélem a kommentek között már reagált valami biokémiában kompetens személy, és helyrerakta a ferdítéseket.

Ettől függetlenül a mondanivalóval egyetértek.

Goompah 2011.07.04. 03:31:49

Kíváncsian várom, mit fognak még és milyen ürüggyel megadóztatni ezek a pofátlan és cinikus gazemberek, hogy ezentúl még élhetetlenebb legyen ez az ország.

Legyen 50%-os (ÁFA-alapot is képző) különadó pl. a húsra, mert a túl sok hús egészségtelen. De legyen ilyen adó a vízre is, mert abból a túl sok egyenesen halálos. Aztán jöhet a kémény- és ablakadó, de akár a levegőadót is be lehetne vezetni, hiszen a belélegzett levegőből CO2-t csinálunk, amivel fokozzuk az üvegházhatást. Mondjuk átalányban minden emberre ki lehetne vetni havi 20,000 forint CO2-adót. Ráadásul a levegő egészségtelen is, főleg városban. Aki nem fizeti, az nem lélegezhet.

A belem kifordul ettől az átkozott mocsok bandától.

2011.07.04. 06:44:00

zsírszalonna, parizer, csirkefarhát adó mikor lesz?

kutyát se érdekli az egészségünk, a pénzünk viszont igen. ezeknek adózó kell, nem nyugdíjas. álszent, undoritó hozzáállás, de ez van.

Commandante Jayasuriya 2011.07.04. 07:14:27

@Goompah:

A kéményadót már régóta fizetni kell.

eneska · http://kerdesek.hu/ 2011.07.04. 08:04:40

Csoki mindenkor - minden nap mindenhez :D forever

czejp (törölt) 2011.07.04. 08:15:28

@Ezt a népet sajnáljam?: Igen, jó ötlet és kötelező mit ettem bevallást, amit nem csak ellenőrizhetnek, de meg is becsülhetnek az erre a célra felállitott hivatal dolgozói. Éljen a falanszter program !
Ja és jó a video, bár nem volt türelmem végignézni. Cheer !

vkindustrial 2011.07.04. 08:33:27

@csokifan:

"Azért mert drágábbak lesznek bizonyos élelmiszerek nem fog megoldódni a gond. A dohány is egyre drágább mégis ugyan annyian megveszik."

Pontosan ez itt a lényeg, kérem szépen. Egy újabb pénzbehajtási mód. Oszt jó napot!

galoooshka 2011.07.04. 09:10:27

Olyan szép lesz, mikor az országban mindenki egészségesen hal majd meg... :)

2011.07.04. 10:00:05

@Steve_Jobs: bocs, félreértettél. Azt mondtam, hogy egészséges ember elég sokáig elvan táplálékbevitel nélkül, a szervezete állít elő cukrot, saját magából. Lásd: bőjt, éhségsztrájk.

2011.07.04. 10:55:15

@galoooshka: Olyan szép lesz, mikor az országban mindenki egészségesen hal majd meg... :)

éhen.

manóka1 · http://www.personaltraining.hu/ 2011.07.06. 11:56:55

@vkindustrial: Érdemes elolvasni, hogy mik tartoznak majd bele az „egészségtelen” kategóriába és az új adó legfőbb ellenérve, hogy egészségtelen étel nincs, csak egészségtelen életmód.
personaltraining.hu/index.php/szubjektiv/vele/2059-es-a-hamburger-visszaharap
süti beállítások módosítása